تبلیغات
My Note! - نقد و داستان Resident Evil 1

یاد خر پلیس به خیر!! با خر دمپایی!!

نقد و داستان Resident Evil 1

نویسنده :saeed eskandari
تاریخ:یکشنبه 8 بهمن 1391-10:43 ب.ظ


Resident Evil 1


undefined
رزیدنت ایول (به انگلیسی: Resident Evil) و (به ژاپنی: バイオハザード, Baiohazādo) نام یک بازی رایانه ای در سبک سورویوال هارور بوده که توسط شرکت کپ کام ساخته شد. این بازی، نخستین عنوان از سری فوق محبوب و فوق پرفروش رزیدنت ایول است که در سال ۱۹۹۶ و برای کنسول پلی استیشن منتشر شد. این بازی، یکی از نخستین بازی های در سبک سورویوال هارور بود. تنها در تاریکی بازی دیگری از این سبک بود که پیش از رزیدنت ایول منتشر شد. اما سبک سورویوال هارور، با بازی رزیدنت ایول، گسترده تر و عمیق تر شد [۱]. به همین دلیل، گیم اینفورمر، نخستین بازی رزیدنت ایول را، یکی از مهم ترین بازی های رایانه ای در تمام زمان ها برگزیده است [۲]. ایده ساخت این بازی، برای نخستین بار توسط شینجی میکامی مطرح شد. زمانی که شینجی میکامی، با الهام از بازی خانه زیبا به فکر ساخت بازی افتاد که در آن، عمارتی هولناک به همراه موجوداتی به نام زامبی وجود داشتند. موضوع اصلی در بازی خانه شیرین، عمارت بزرگی بود که توسط اشباح فراگرفته شده بود. زامبی هایی که پیش از این و در سال ۱۹۷۹، توسط کارگردانی ایتالیایی به نام لوسیو فالوچی به تصویر کشیده شده بود [۳][۴]. بازی رزیدنت ایول، پس از ساخت و انتشار آن در سال ۱۹۹۶ و برای کنسول پلی استیشن، چندین بار دیگر و در سال های بعد، برای کنسول های جدیدتر نیز طراحی و ساخته شد. از جمله مشهورترین این طراحی های مجدد، بازی رزیدنت ایول بازسازی شده است، که بازهم توسط شینجی میکامی و این بار برای کنسول گیم کیوب ساخته شد. به گفته میکامی رزیدنت ایول بازسازی شده، ۷۰٪ نسبت به نسخه پیشین، دچار تغییرات داستانی و ساختاری شده است. [۵]، این بازی، سرآغازی برای آغاز ساخت و فروش ده ها عنوان بازی رایانه ای، فیلم سینمایی و انیمیشنی، کتاب و رمان، موسیقی و بسیاری محصولات دیگر بود.

Resident Evil 1 یا Biohazard 1 (به ژاپنی) در 22-ام مارس 1996 در ژاپن و در 30-ام مارس در آمریكای شمالی از طرف شرکت Capcom و Westwood Studios (برای كامپیوتر) و Nextech و Virgin Interactive برای کنسول Playstation 1 و در 6-ام دسامبر 1996 در ژاپن و در 17-ام سپتامبر در آمریکای شمالی برای ویندوز و برای کنسول های Nintendo DS و Wii و Gamecube Sega Saturn و Playstation Network در سال های 1977 تا 2008 منتشر شد. این بازی توسط Shinji Mikami و Tokuro Fujiwara طراحی و توسط Akari Kaida و Makoto Tomozawa و Masami Ueda نوشته شده. این بازی در ژانر Survival horror ، تک نفره با درجه Mature طراحی شده.
Resident Evil یك، یك بازی 3D با بك گراند از پیش تعریف (Render) شده با دوربین ثابت كه در دوره خودش بهترین گرافیك رو داشته، میشه گفت این بازی سخت ترین بازی نسبت به نسخه های بعدی خودش هست، هدف گیری در این بازی بسیار سخت و دشوار هست و برای هدف گیری روی زامبی ها باید تمرین زیاد و تمركز داشته باشید، مقدار خشاب و مهمات و اسپری بسیار محدود هست و باید حتما بصورت حرفه ای بازی كنید تا در انتهای بازی مهمات و اسپری كم نیارید، در مقایسه با نسخه های بعدی Resident Evil ، این بازی دارای سناریوی پیچیده و متغییر هست كه در زمان خودش جز ویژگی های مهم این بازی بوده، در بازی بیشتر باید از دست زامبی ها فرار كرد تا اون هارو كشت، چون اگر تا دو بار به شما ضربه بزنن كشته خواهید شد، فضای آیتم ها بسیار محدود هست و برای جابه جا كردن باید از صندوق ذخیره استفاده كنید و برای اینكار باید چندین بار به اتاق ذخیره بازی برید و برگردید، برای ذخیره بازی هم می تونید از دستگاه تایپ به وسیله Ink Ribbon (نوار جوهری) استفاده كنید كه البته تعداد اونها هم بسیار كمه و باید در قسمت های ضروری از اونها استفاده كنید.
Resident Evil یك، از بازی Sweet Home وام گرفته شده و قرار بوده داستان درباره یك عمارت روح زده مثه Sweet Home در ژانر Survival horror باشه. بر خلاف Resident Evil های بعدی، Resident Evil یك دارای صحنه (Demo) هایی هست كه بصورت واقعی فیلم برداری شده كه FMV نامیده میشه كه بعد ها در نسخه Director's Cut هم دمو ها بصورت FMV قرار داده شده. در نسخه Director's Cut قابلیت های زیادی به بازی از جمله Advanced Mode كه شامل زاویه جدید دوربین و آیتم های جدید و روش جدید مبارزه با دشمنان و اسلحه های قوی و لباس های جدید برای Jill و Chris و Rebecca هست.
در نسخه دوم Director's Cut كه DualShock Version نام داره كه در آمریكای شمالی و ژاپن منتشر شد كه از دسته های دارای Vibration و Analoge پشتیبانی میكنه و همچنین دارای Soundtrack های جدید هست كه توسط Mamoru Samuragouchi ساخته شده. در نسخه ژاپنی DualShock یك دیسك جایزه همراه با بازی بود كه شامل save data قابل دانلود و صحنه های از دموهای بازی Resident Evil 1.5 نسخه لغو شده Resident Evil 2 بود. در نسخه انگلیسی بازی (نسخه موجود در ایران) بسیاری از صحنه های ترسناك شدید حذف شدن و دارای صحنه ای از Chris كه در حال روشن كردن سیگارش هست. تنها نسخه اروپایی بود كه حذفیات نداشت و دموهای FMV بصورت رنگی بود كه میشه گفت كامل ترین نسخه Resident Evil هست.
Resident Evil برای كنسول های دیگه از جمله Playstation Network (در سال 2009) و Sega Saturn و PC منتشر شد كه نسخه Sega Saturn دارای یك بازی كوتاه با زامبی های جدید هست و نسخه PC در اصل همون نسخه اروپایی بازی هست كه دارای حذفیات نیست اما دموهای FMV بصورت سیاه سفید هست و همچنین دارای اسلحه ها و لباس های جدید برای Jill و Chris هست. Resident Evil قرار بود كه برای پورت Game Boy هم ساخته بشه كه به دلیل ضعیف بودن این پورت این پروژه توسط Capcom لغو شد.

در سال 2006 نسخه اورجینال این بازی برای پورت Nintendo DS تحت عنوان Deadly Silence ساخته شده كه دارای تغییرات كمی نسبت به نسخه اروجینال هست. Deadly Silence دارای نوع Classic Mode و Rebirth Mode هست كه دارای دشمنان و معماهای جدیدی هست، قابل ذكره كه این بازی قابلیت مولتی پلایر با استفاده از اینترنت پرسرعت رو داره.

نسخه آمریكایی این بازی بهترین فروش رو نسبت به سایر داشته، بنابر گفته سرمایه گذار شركت Capcom بازی اورجینال Resident Evil بیش از 2,750,000 دلار فروش داشته و نسخه GameCube این بازی با 1.35 میلیون كپی، در كل 1,350,000 دلار فروش داشته.
[تصویر:  250px-Resident_Evil_1_cover_art.jpg]
[تصویر:  re_790screen014.jpg]
[تصویر:  re_790screen015.jpg]
داستان

پس از طغیان کوهستان آرکلی، تیم براووی استارز، به منظور انجام تحقیقات پلیسی، به کوهستان آرکلی فرستاده شدند. این تیم در آغاز ورود خود به کوهستان، با رخداهدهای غیرمنتظره ای مواجه شدند و خود را در محاصره بدون بازگشت مخلوقات ویروس تی دیدند. هریک از اعضای این تیم درصدد برآمد تا از آرکلی بگریزند اما با آسیبی که بالگرد متحمل شده بود، این کاری سخت بود. اعضای تیم براوو در جریان تلاش خود برای فرار از آرکلی، توسط مخلوقات ویروس تی کشته می شدند و یا توانستند خود را به عمارت اسپنسر برسانند. عمارت اسپنسر (به انگلیسی: Spencer Estate)، توسط جرج تریور و به سفارش یکی از بنیانگذاران شرکت آمبرلا ساخته شده بود که کار ساخت آن از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷ به درازا کشیده بود. این عمارت که در خود موانع گوناگون و سختی را داشت، در حقیقت پوششی برای مقر پژوهشی آمبرلا در کوهستان آرکلی بود. یک آزمایشگاه مجهز در زمینه فعالیت های ژنتیکی در درون این عمارت وجود داشت که مکانی برای آزمایش های امبرلا در پروژهٔ تایرانت بود. اعضای تیم براوو در داخل این عمارت، به تدریج کشته شدند و فقط ربکا چمبرز توانست خود را تا هنگام خروج از عمارت زنده نگاه دارد.[۶]
پس از آنکه تیم براوو مفقود گشت، استارز تیم اصلی خود را به کوهستان آرکلی فرستاد. تیم آلفا تیم نخست و اصلی گروه استارز محسوب می شد که فرماندهی آن را آلبرت وسکر برعهده داشت. این تیم درکل از شش مامور تشکیل می شد. تیم آلفا نیز همانند تیم براوو در متن طغیان کوهستان آرکلی قرار گرفت و به عمارت اسپنسر پناه برد. کریس ردفیلد و جیل ولنتاین قهرمانان اصلی این بازی هستند. این دو به همراه آلبرت وسکر و بری بارتون اعضای بازمانده تیم آلفا بودند که پس از حمله سگ ها وارد عمارت اسپنسر شدند. با پیشبرد داستان، کریس و جیل متوجه می شوند که فرمانده گروه شان یکی از پژوهشگرانی است که در استخدام شرکت آمبرلا بوده و در پروژهٔ تایرانت فعالیت می کند. با آگاه شدن کریس و جیل از خیانت وسکر، دشمنی میان این سه نفر آغاز می شود و این نبرد، داستان های اصلی بازی را در نسخه های بعدی رقم خواهد زد. وسکر با آزاد کردن تایرانت T-۰۰۲ سبب شد تا خود به دست این مخلوق کشته شود، هرچند کریس وجیل او را مرده پنداشتند، اما این یک مرگ نمایشی بود و وسکر با کمک توانایی های ژنتیکی خویش و ویلیام برکین همچنان زنده بود. کریس و جیل با نابود کردن T-۰۰۲ از آن عمارت اهریمنی فرار کردند و داستان های جذاب و گوناگونی را در نسخه های بعد نمایش دادند [۷].

گیم پلی


بازیباز، کنترل یکی از شخصیت های گروه استارز را دراختیار دارد، که در یک عمارت هولناک گرفتار شده است. این عمارت پس از آنکه دکتر مارکوسویروس تی را در محدوده کوهستان آرکلی منتشر کرد، وارد مرحله تازه ای شد. تمامی جانداران و ساکنان این عمارت، پس از ابتلا به ویروس تی، به موجود مرده و محرکی به نام زامبی تبدیل شده بودند. بازیباز باید شخصیت قابل کنترل خود را از این عمارت، که مملو از این مخلوقات
است، خارج سازد. گرافیک بازی، از شخصیت های سه بعدی و تصاویر پیش زمینه پیش ساخته تشکیل شده است.

[تصویر:  220px-RE1_screen.jpg]
تصویری از بازی

سبک قرارگیری دوربین نیز در جای خود جالب است و دوربین، به شکلی ثابت در فواصل خاصی از جریان گیم پلی، شخصیت را دنبال می کند. حرکت دادن شخصیت نیز در این سبک از فیلم برداری بازی رایانه ای به شکل کنترل ثابت است و همواره و در هر نقطه قرارگیری شخصیت، حرکت توسط گیم پد به شکلی ثابت می باشد. حل معماهایی در جریان بازی که از درجه سختی آسان تا بسیار دشوار هستند نیز از ویژگی های دیگر گیم پلی این بازی است. بازیباز پس از آسیب شخصیت مورد کنترل خود، می تواند برای بازیابی سلامتی، از گیاهان دارویی استفاده کند. گیاهانی با رنگ های مختلف، که هریک ویژگی درمانی خاص خود را دارند. شیوه ذخیره بازی نیز توسط یک دستگاه ماشین تحریر انجام می پذیرد؛ به این تزتیب که برای هر بار ذخیره بازی، نیاز به یک واحد جوهر مخصوص است. از دیگر ویژگی های گیم پلی این بازی، می توان به حضور و توع دشمنان در جریان بازی نام برد. دشمنان اصلی در این بازی زامبی ها، سگ های زامبی، عنکبوت های زامبی، مار بزرگ، هانتر، تایرانت و... اشاره کرد [۸][۹].

نسخه به زبان انگلیسی
این بازی، برای نخستین بار به زبان ژاپنی منتشر شد پس برای ورود به بازار جهانی و قابل درک شدن آن، نیاز به انتشار نسخه ای به زبان انگلیسی احساس شد. در جریان این تغییرات زبانی، برخی قسمت ها از داستان و میان پرده های بازی نیز تغییر یافت. بهترین نمونه برای این مطلب، حضور شخصیت کریس ردفیلد در نسخه ژاپنی بود که یک سیگار در دهان خود داشت؛ اما در نسخه های انگلیسی، چنین نبود. از دیگر تفاوت های بازی در ویرایش های منطقه ای منتشر شده، می توان به تفاوت در چگونگی پایان بازی، میزان سختی و آسانی بازی، تعداد واحدهای جوهر برای ذخیره بازی و ویژگی هدف گیری خودکار بود که در ویرایش های مختلف، دارای تفاوت بود [۲۰]. برای نسخه انگلیسی، صداگذاری ژاپنی هم قرار داده شد اما بدون استفاده ماند [۲۱][۲۲]. با موافقت میکامی، صدای صداگذاران ژاپنی، از روی بازی انگلیسی حذف شد [۲۳].

تغییر عنوان
این بازی به صورت کلی و اصلی با نام بایوهازارد (به انگلیسی: Biohazard) ساخته و روانه بازار شد؛ اما با ارائه ویرایش انگلیسی، تغییر عنوان بازی از ژاپنی به انگلیسی نیز بدیهی شد. کریس کرامر، مدیر رسانه ای کپ کام اعلام کرد که باید عنوان مناسبی در زبان انگلیسی برای بایوهازارد بیابیم که پیش تر مورد استفاده نبوده باشد. پیش تر محصولی با نام بایوهازارد در محدوده جهانی وجود داشت که سبب می شد تا عنوانی جدید و مرتبط برای نسخه انگلیسی آن انتخاب شود. کپ کام پس از بحث ها و دریافت نظرات مختلف، سرانجام عنوان رزیدنت ایول را برای این بازی انتخاب کرد. در مصاحبه گیمزرادار با کریس کرامر، او این گونه در باره انتخاب نام رزیدنت ایول توضیح داد.
«من فکر می کنم که این انتخاب بسیار قشنگی بود. به یاد نمی آورم که چرا منتظر شنیدن یک گزینه بهتر بودم. شاید به عنوانی مثل کند بودن زامبی یا چیزی شبیه به آن فکر می کردم. اما با این نام ها، پایه های بازاریابی برای این بازی ضعیف می شد. اما میکامی و کپ کام به درستی این عنوان را انتخاب کردند.

بازتاب ها
نسخه پلی استیشن این بازی، یکی از پرفروش ترین بازی های وقت، در آمریکای شمالی بود و در دیدگاه منتقدان، نقدهای مثبتی را به خود دید، گیم اسپات این بازی را یک بازی ستودنی دانست.[۴۵][۴۶] مجله Computer Gaming World نسخه ریانه این بازی را در مجموع یک بازی خوب و سرگرم کنده بود و نقدهای را بدان وارد نمود، از جمله این نقدها خشونت و درجه ترسناکی بالا در کنار گرافیک پویا، صداگذاری ضعیف، پرداختن کافی به مسائل جنسی و استفاده از ایده های جدید و بدیع برای ایجاد ترس و وحشت کلیشه ای در یک بازی ترسناک دانست. [۴۷] در مجموع، با برآوردهای کپ کام، این بازی توانست ۲٬۷۵۰٬۰۰۰ واحد به فروش برساند.[۴۸]
نسخه گیم کیوب این بازی، توانست ۱٫۳۵ میلیون نسخه به فروش برساند.[۴۹] گیم اسپات در تحلیل نسخه بازسازی شده این بازی، نسخه بازسازی شده را هنر ناب کپ کام و آن را تقریبا، بهترین عنوان از بازی رزیدنت ایول دانست.[۵۰] آی جی ان نیز نسخه بازسازی شده را متحول شده در زمینه اتمسفر بازی دانست و آن را ترسناک ترو باکیفیت تر از پیش عنوان کرد.[

نوع مطلب : داستان بازی  نقد بازی 

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo